Σκοπός των Τούρκων η "διχοτόμηση" του Αιγαίου... και η υποβάθμιση του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη...







(άρθρο του Χ. Αλατζιά σε τοπικές εφημερίδες, Μάιος 2004)

ΔΙΠΛΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ Η ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ.

Οι Τούρκοι συνεχίζουν την προκλητική τους στάση στο Αιγαίο χωρίς να πτοούνται για το αν θα υπάρξουν επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή τους πορεία.

Συστηματικά και επί καθημερινής βάσης οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου της Ελλάδας από την τουρκική αεροπορία και η προσέγγιση των βραχονησίδων Ίμια (προσφάτως και η βραχονησίδα Ζουράφα πολύ κοντά στη Σαμοθράκη) από την τουρκική ακτοφυλακή τείνουν να παγιώσουν μια κατάσταση και να δημιουργήσουν τετελεσμένα γεγονότα ,τα οποία η τουρκική διπλωματία θα τα χρησιμοποιήσει κατά το δοκούν απέναντι στην Ε.Ε προφασιζόμενη ότι έχει ως σκοπό να βοηθήσει και να διασώσει ναυαγούς σε πιθανά ναυάγια στο Αιγαίο. Βεβαίως αυτό αποτελεί μία ακόμη έμπρακτη απόδειξη ότι το στρατιωτικό κατεστημένο της Άγκυρας διεκδικεί και επιδιώκει τη διχοτόμηση του Αιγαίου.

Το πρόσφατο περιστατικό του τραγικού ναυαγίου του Κορεατικού σκάφους “LADY O” ανοιχτά των Ψαρών με την ταυτόχρονη επέμβαση της τουρκικής πλευράς για διάσωση είναι το φυσικό επακόλουθο της στάσης της ελληνικής κυβέρνησης να στρουθοκαμηλίζει και να μην αντιδρά σε καμία τουρκική πρόκληση και αυθαιρεσία, με την ψευδαίσθηση ότι η υποχωρητικότητα και η στάση της φυγής βοήθά στην περαιτέρω ομαλοποίηση των σχέσεων των δύο χωρών. Η αλήθεια είναι ότι η ελληνική πλευρά με πρώτη την ελληνική διπλωματία είναι ιδιαιτέρως μουδιασμένη. Μουδιασμένη ήταν και το Δεκέμβριο του 1995 όταν ένα τουρκικό φορτηγό πλοίο προσάραξε σκοπίμως στα Ίμια και μερικές εβδομάδες αργότερα καταλήξαμε στην κρίση των Ιμίων.

Το γεγονός ότι οι Τούρκοι απέτυχαν παταγωδώς να κάνουν έρευνα και διάσωση στο περιστατικό του πρόσφατου ναυαγίου οφείλεται στο ότι δεν ήταν προσχεδιασμένο όπως αυτό του 1995. Βεβαίως, αυτό δεν πρέπει να εφησυχάζει την ελληνική πλευρά διότι οι προθέσεις των γειτόνων μας καταδεικνύουν το τι πρέπει να αναμένουμε στο άμεσο μέλλον.

Η χλιαρή και ανεδαφική στάση της ελληνικής διπλωματίας και εξωτερικής πολιτικής και η αντιμετώπιση των περιστατικών παραβίασης των χωρικών μας υδάτων, μόνο στην κλιμάκωση των τουρκικών ενεργειών μπορεί να οδηγήσει, έχοντας ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ακόμη τετελεσμένου εις βάρος της Ελλάδας. Έχουμε βέβαια και το τραγικό γεγονός από την ελληνική κυβέρνηση απεμπόλησης της «Συμφωνίας του Ελσίνκι» άρα δίνουμε το δικαίωμα στο τουρκικό κατεστημένο να αμφισβητεί κατά το δοκούν τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.

Επομένως, είναι επιτακτική η ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της Ελλάδας, κεντρικό στοιχείο της οποίας πρέπει να είναι η επίδειξη της αναγκαίας αποφασιστικότητας για την αντιμετώπιση κάθε αμφισβήτησης.

Οι αμφισβητήσεις και οι παραβιάσεις στο Αιγαίο είναι διπλής σημασίας. Από τη μία είναι η διχοτόμηση του Αιγαίου- (ζήτημα υφαλοκρηπίδας) για την εκμετάλλευση των υποθαλάσσιων κοιτασμάτων και από την άλλη η δημιουργία καθεστώτος ανασφάλειας με σκοπό την υποβάθμιση του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης (Β – Α) , τον ρόλο αυτό τον έχουν επωμισθεί η τουρκική αεροπορία και το τουρκικό πολεμικό ναυτικό προκαλώντας και παραβιάζοντας. Το χρονοδιάγραμμα του αγωγού εμφανίστηκε πριν από μία δεκαετία περίπου. Εύκολα λοιπόν μπορούμε να καταλάβουμε και που αλλού αποσκοπούσε η κρίση των Ιμίων το 1996 βεβαίως συνέτρεχαν και τεχνικοί λόγοι, με συνέπεια το μέλλον του αγωγού να διαγραφεί δυσοίωνο. Ωστόσο χάριν της προηγούμενης κυβέρνησης του κ. Σημίτη και της εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας επανήλθε στο προσκήνιο την περίοδο 2000- 2001, με αποκορύφωμα την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ Βουλγαρίας- Ελλάδας- Ρωσίας, για την υλοποίηση του αγωγού.

Χαράλαμπος Γ. Αλατζιάς